SKIBSBYGNING

Dolmers skibsværft

Jens Otto Dolmer opvoksede hos sine bedsteforældre i Stoklund, Læsø. Efter sin konfirmation, hvor han får vidnesbyrdet ’’opmærksom, nemme for lærdom, flittig og velopdragen’’, tog han ud at sejle. En engelsk kaptajn fattede forkærlighed for den høje lyshårede dansker, og gav ham undervisning i regning og matematik og hjalp ham til en læreplads som skibsbygger i West Hartlepool i England. I 1897 

vendte han tilbage til Læsø, hvor han giftede sig, fik næringsbrev som skibsbygger, købte en grund af Læsø kommune for 164,40 kr. i 1899, og umiddelbart derefter etablerede sit skibsværft. Den første båd, der bliver bygget, er klar i 1900 og får navnet Niels Ebbesen.


Dolmer tegner og udarbejder selv sine fartøjer. Blandt andet designer han en ny kuttertype ’’Hajer’’ eller ’Hajkuttere’’, som kendetegnes ved et være et længere og slankere fartøj, bedre egnet til dieselmotorer, og hvor hækken er hævet og indrettet til indtrækning af vod, hvorimod de gængse kuttere hiver vodden ind fra siden. 

Dolmer høster anerkendelse og berømmelse for sine smukke skibe, blandt andet fra Norge, hvor han i 1907 modtager diplom og sølvmedalje for sit skib ’’Norge’’ på Nordisk fiskeriudstilling i Bergen. 

Dolmers navn var nu så anerkendt, at selv den norske marine rettede forespørgsel om bygning af en 100 tons kutter.
Ligeledes får Dolmer d. 18.12. 1907 tilbud om bygning af et kombineret last-tank- og passagerskib, som skulle kunne sejle i al slags vejr indenskærs. Begge tilbud måtte Dolmer afslå, da efterspørgslen herhjemme var så stor på fiskekuttere.

1.9. 1923 foreligger der en forespørgsel på seks stk. motorslæbebåde til den hollandske regering. Bådene skulle bruges til bugsering af tømmerflåder på Vestafrika. Igen måtte Dolmer takke nej, da han havde fire kuttere under bygning.

Dolmers værft i Vesterø var Læsøs største arbejdsplads med ca. 27 ansatte. Tømrersvendene, som arbejdede på Dolmers værft, fik 60 øre i timen. Læredrengene fik 5 øre i timen det første år, andet år 10 øre og tredje år 15 øre i timen.

Det gamle Dolmers værft lå i det område, hvor den store sten ligger ved nedkørslen til fiskerihavnen. Senere blev beddingen flyttet, til hvor den er nu. Der bliver, efter den sidste nybygning af Tine Malene (senere Nordkap) i 1930/31, kun arbejdet med reparationer. 

Skibsmodellen, der står langs trappen, er lavet af nevøen Verner Andersen, skibsbygger, hvis onkel, Otto Dolmer, i sommerferierne i 40'erne skabte hans interesse for skibsbyggerfaget:

"Nåh, han fik lært mig at lave en model efter en tegning, så
måtte det med tegningen komme senere.....

Min onkel holdt modellen, en 14 tons sejlkutter, op for sig og sagde: "Den
er pænt lavet, men kan du ikke se at den er skæv, min dreng? Du skal være mere
nøjagtig, når du arbejder; prøv at rette den"!"

Jens Otto Dolmer driver værftet frem til sin død i 1944, hvorefter hans enke driver det videre knap et år. Den 1. april 1945 blev værftet overtaget af Kaj Mortensen og Jakob Møller. 

Der blev bygget 56 skibe fra Dolmers værft, alle med det karakteristiske logo – Dolmer hvalen.

Læsø museum ejer snurrevodskutteren FN 162 Ellen bygget på Dolmers skibsværft. Af andre berømte dolmerkuttere kan nævnes Lotte Brinch, tidligere FN 209 Friis.