Foto Læsø Museum Hedvigs Hus - Foto Hjernø og Pedersen

Madens Dag ved Hedvigs Hus - foto Hernø &  Pedersen

Aktuelt på Læsø Museum - aktivitetskalender...

Marts

Dato & tid Langfredag

29. marts

kl. 14.00 - ca. 15.00

Sted: Danzigmannvej 6, 9940 Læsø

Pris: 60 kr.

Husk at børn og unge under 18 år er gratis.

Guidede tur blandt Læsøs tanghuse

Der fortælles om ålegræs og tangtagene på Læsø, og vi går en tur rundt til de nyligt restaurerede tanghuse.

Mødested udenfor porten til Uldgården Danzigmannvej 6, Gl. Østerby.

Pris voksen kr. 60,- (kontant betaling eller mobilepay) Børn og unge under 18 år er gratis.

Dato & tid lørdag

30. april

kl. 20.00

Valborg aften

I ældre tid blev aftenen fejret som en form for forårsfest med bål, hvor det gamle skulle brændes, og det nye hilses velkommen. Det fejres stadig i lande som fx Sverige og Tyskland.

Det bliver sang, båltale og kaffe & kage.

Hedvigs Huslaug byder alle hjertelig Velkommen!

Lokalhistorisk arkiv

På arkivet opbevares bl.a. kopier af Kirkebøger, Folketællinger, Tingbøger, Skøde- og Panteprotokoller, og med en stor fotosamling er stedet en guldgrube for slægtsforskere.

Vi forsøger gerne at besvare spørgsmål, der sendes til os pr. e-mail.
En god idé er at kontakte os forud for et besøg, hvis der er noget bestemt, I ønsker at se - så kan vi finde det frem, før I kommer.

Lokalhistorisk arkiv har åbent hver torsdag til og med 24. november, undtagen Skærtorsdag og Kristi himmelfart, på adressen: Byrum Hovedgade 68.

Maj

27. & 29. juni

Åbent i Hedvigs Hus

Hedvigs Hus Laug har igennem årene brugt meget tid på at restaurere huset, og det har stadig brug for kærlig omsorg og pleje.

Dato & tid onsdag den 14. 21 & 28. juni

Torsdag den 15. 22. & 29 juni

Bliv klog på: Sølvskatten fra Bogøgård

Tænk dig at finde en skat! Det gjorde Holger Petersen som i 1982 boede på Bogøgård i Vesterø.
Hør den spændende historie om fundet og teorien omkring hvem som gravede dem ned, hvorfor de ikke blev gravet op igen, og ikke mindst; på hvad var formuen tjent?

Dato & tid: onsdag den 14. 21. & 28. juni

Torsdag den 15. 22. og 29. juni

Ny særudstilling om "Læsø maleren Marinus Nielsen"

Læsø-maleren Marinus Nielsen var med sin naturalistiske tilgang til håndværket, højt elsket blandt Læsøboerne i sin samtid.

19. & 26. juni

Tirsdag 20. & 27. juni

Bliv klog på: Læsøs tangtage

På Læsø findes noget helt unikt: huse tængede med tang. Eller rettere med ålegræs, som det tidligere fandtes rigeligt af langs kysterne rundt øen. Det blev samlet sammen af kvinderne og kørt hjem med hest og vogn til det hus som skulle tænges.
Med tiden forsvandt ålegræsset, og husene kunne ikke længere vedligeholdes. De forsvandt et efter et.
Men i sidste øjeblik er det lykkes at redde de ca. 30 huse som er tilbage. Kom og bliv klogere på tangtage og tængning både dengang og i dag.

19. & 26. juni

Tirsdag 20. & 27. juni

Bliv klog på: Sine - Museumsgårdens sidste beboer

Den sidste beboer på Museumsgården var Sine Krogbæk, som var født på stedet i 1865 og levede der til sin død i 1949. De sidste 10 år af sit liv var hun kustode i sit eget hjem. Kom og hør fortællingen om hendes liv!

4. 6. 11. 13. 18. 20. 25. & 27. juli

Dato & tid onsdag den 5. 12. 19. & 26. juli

Torsdag den 13. & 20. juli

Dato & tid: onsdag den 5. 12. 19. & 26. juli

Torsdag den 20. juli

3. 10. & 17. og 24. juli

Tirsdag 18. juli

3. 10. & 17. juli

Tirsdag 18. juli

Dato & tid onsdag 13. juli

kl. 13.00-16.00

Vi holder fødselsdag for Sine - Museumsgårdens sidste beboer

Almindelig entré (inklusive kakao/saftevand og kage)
Børn og unge under 18 år – fri adgang!

Vi fejrer Museumsgårdens sidste beboer: Sine 157 år!

Museumsgården, Læsø

Kl. 13 fortælling om Sine, gårdens sidste beboer (ca. 20
min.)

Derefter kommer Jette Munk iklædt sin smukke folkedragt, og
fortæller om den.

Tilbud på et signeret eksemplar af bogen ”Et liv under
tangtag” – Lynggården og dens sidste beboer af Lili Jepsen, Kr. 75,-

1. 3. 8. & 10. august

Dato & tid onsdag den 2. 9. 16. 23 & 30. august

Torsdag den 10. 17. & 31. august

Dato & tid: onsdag den 5. 12. 19. & 26. juli

Torsdag den 20. juli

7. 14. & 28. august

Tirsdag 9. 15. & 29. august

7. 14. & 28. august

Tirsdag 8. 15. & 29. august

Bliv klog på: Sine - Museumsgårdens sidste beboer

Dato & tid fredag og lørdag

26. og 27. august

Sted: Museumsgårde,

Museumsvej 3

Øens knipledamer besøger Museumsgården

Knipling er et håndarbejde, hvor et halvtransparent og mønstret stof fremstilles ved at kniple, dvs. krydse og sno tråde henover et kniplebræt. Derved fremkommer en lang strimmel, som kan anvendes til besætninger på beklædning og som boligtekstil.

Museumsgården får besøg af tre kvinder som viser hvordan man knipler og fortæller om det spændende håndarbejde.

Vi forsøger gerne at besvare spørgsmål, der sendes til os pr. e-mail.

Lokalhistorisk arkiv har åbent hver torsdag til og med 26. november, undtagen Skærtorsdag og Kristi himmelfart, på adressen: Byrum Hovedgade 68.

Dato & tid torsdag

15. oktober

kl. 13.00-15.00

16. oktober