Aktuelt på Læsø Museum...

Klik og se vores aktivitetskalender >

Som jeg husker det 3
- Foreningslivet på Læsø i 1900-tallet

Tredje udgivelse af Karin Engel Jønsson om Læsøs fortid.

Lørdag den 23. juni 2017 kom en ny lokal-historiebog i handlen.

Det var tredje bind i serien Som jeg husker det: Forretningslivet på Læsø i 1900-tallet, af Karin Engel Jønsson.

Sammen med en lille arbejdsgruppe samler Karin interviews med de mennesker fra Læsø,
der husker og kan fortælle historierne fra dengang.
Der ligger også et omfattende arbejde i indsamling af baggrundsmateriale, billeder og
forskellige faktaoplysninger bag udgivelserne.

Alt udføres som frivilligt arbejde, og der er absolut ingen, der tjener penge på projektet, der har til formål at fortælle Læsøs historie i 1900-tallet i ti bind, et med hvert sit emne.

Bogen kan købes i Museumshusets butik i Byrum fra den 29. juli, på Færge- og Turistkontoret i Vesterø, og i Østerby Servicecenter.

Pris: 200,-

Et liv under tangtag

- Lynggården og dens sidste beboer - en bog af Lili Jepsen.
Den firlængede gård, Lynggården, har været museum siden 1938 og ejes i dag af Læsø Museum. Den er et meget velbevaret og smukt eksempel på en typisk gammel Læsøgård med bilæggerovne, alkovesenge, åbne ildsteder, brønd på gårdspladsen og ikke mindst med et imponerende tangtag, tænget af ålegræs.
Der har boet mennesker på stedet siden midten af 1600-tallet. Den sidste beboer var Sine Krogbæk, som var født på gården i 1865 og levede der til sin død i 1949. De sidste 10 år af sit liv var hun kustode i sit eget hjem.
Følg med kustoden rundt på en guidet tur i stuehus, stalde og i Læsøs historie.
Udgivet den 13. juli 2015

Pris: 99,-